Kolmeks kuuks koolijuhist praktikandiks
Tallinna Majanduskooli direktor Triin Laasi liitus Haridusjuhtide Praktikaprogrammiga, mis on kutsutud ellu Heateo Haridusfondi ja Tallinna Haridusameti koostöös Fontesega. Tegemist on unikaalse arenguprogrammiga, mis viib koolijuhi tunnustatud juhtimiskultuuriga ettevõttesse või asutusse praktikale.
Programmi eesmärk on edendada Eesti koolijuhtimise kvaliteeti, anda koolijuhtidele sügav sissevaade kaasaegse juhtimiskultuuriga ettevõtte või asutuse igapäeva ja nende toimimismudelitesse, et praktilise kogemuse kaudu omandada tippjuhile omaseid juhtimisoskusi. Programmi kestus on kokku üheksa kuud, millest esimesed kolm kuud töötab koolijuht täiskohaga kindlas organisatsioonis ning seejärel naaseb kooli, et kogutud teadmisi ja ideid oma koolis rakendada.
Triin, miks Sa otsustasid praktikaprogrammi kandideerida?
Töötan Tallinna Majanduskooli direktorina aastast 2016. Enne seda olen juhtinud veel kaht õppeasutust ja kokku on mul koolidirektorina töötamise kogemust enam kui 15 aastat.
15-aastane kooli juhtimise kogemus on aga juba “piisavalt pikk”, et jääda kinni nii haridussüsteemi võimalikkusesse (ennekõike piirangutesse) ning hakata eeldama, et laias maailmas (loe: erasektoris) toimub juhtimine sarnastel alustel kui oma isiklikku kogemuspõhisesse teadmisesse. Põhjus programmiga liitumiseks seisneski eelkõige kahtluses, et edukad ja kiiresti arenevad rahvusvahelised ettevõtted käsitlevad juhtimist teistmoodi kui koolid ning et minul juhina on neilt palju õppida. Kutsekool kui otseselt tööturule suunatud õppeasutus ei saagi lubada endale toimimist teistsugustel alustel kui erasektor, kuivõrd nii ei suuda me tagada seda, et õpe ja ettevalmistus tööeluks oleksid päriselulised. Ka koolijuhtimine peab olema kaasaegne ja päriseluline ning suutmaks pakkuda Tallinna Majanduskoolile just sellist juhtimist, ma programmiga otsustasingi liituda.
Millised olid Sinu ootused praktikale ja kuidas on seni läinud?
Asusin praktikale ettevõttesse Bolt sooviga omal nahal kogeda juhtimise võlusid ning vaevu kaasaegses kiiresti arenevas rahvusvahelises ettevõttes. Mõista asutuse juhtimisfilosoofiat ja seda, kuidas filosoofiast saab juhtimispraktika, õppida erinevaid juhtimismeetodeid ning inimeste juhtimise tehnikaid. Ja seda kõike hästi praktiliselt, et suudaksin kooli tagasi minnes õpitut ellu rakendada.
Läinud on nii, et suur hulk mu ootusi on tänaseks, neljandaks praktika nädalaks, juba kuhjaga teoks saanud. Ma eeldasin, et see kogemus saab olema mitte vaatluspraktika, vaid reaalselt osaluspõhine, aga ma ei söandanud loota, et see saab olema nii hands-on juhtimiskogemus.
Mul oli praktikale asudes loetelu teemadest ehk praktika ülesannetest, mis mind kõige enam kõnetasid, aga väga kiiresti sain ma Bolt’ is kohapeal aru, kui palju mul on tegelikult ettevõttelt õppida ehk et kui vähe ma eelnevalt oodata ja mõnes mõttes ka “küsida” oskasin ja kui palju rohkem on tegelikkuses Bolt´il mulle pakkuda. Esimese ahhaa-elamuse pakkus mulle see, milline ind, tegutsemistahe ja energia on inimestes. Teiseks kõnetasid mind asutuse väärtused ja tegevuspõhimõtted, mis ei ole loosungid, vaid mille alusel tõepoolest teadlikult toimetatakse.
Milliseid soovitusi oskad oma isikliku praktikakogemuse pinnalt anda õpilastele?
Tuginedes sellele, mida olen omal nahal kogenud ja järeldustele, milleni olen tänaseks jõudnud, võin küll üsna kindlalt väita, et see, milliseks kujuneb praktikakogemus, sõltub väga palju sellest, milliseks praktikant selle ise enese jaoks kujundab. Minu soovitus on võtta nii palju kui võimalik ja olla avatud nii paljudele uutele kogemustele kui võimalik. Hirm, et ei tea või oska kõike, mida võidakse küsida/paluda, on loomulik, aga selle ebakindluse ületamiseks on vaid üks võimalus – õppida ja saada paremaks!
Ja teiseks oluliseks nendinguks on see, et tegelikult on igal praktikaettevõttel palju ka praktikandilt õppida. Arvestades täiskasvanud õppijate varasemat mitmekülgset töö- ja elukogemust, on me kogemustest ja teadmistest tegelikkuses praktikaettevõttele rohkem kasu, kui nad võibolla oodata oskavad. Seetõttu tasub praktikandil olla proaktiivne ja tähelepanelik ning vajadusel ja võimalusel nõu ja jõuga abiks mitmekülgsemalt kui praktikaeesmärk seda otseselt ette näeb.